Ik ben er - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu Ik ben er - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu

Ik ben er

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

14 December 2015 | Nieuw Zeeland, Paihia

Ik had het zo mooi uitgekiend in Kuala Lumpur. Zaterdag zou ik lekker de hele morgen bij het zwembad gaan chillen, daarna in de club lounge genieten van de gratis lunch, gaan inpakken, douchen en uitchecken en dan van 4 tot 6 een gezichtsbehandeling en Balinese massage in de spa, zodat ik geheel verfrist naar het vliegveld zou gaan van waar ik om 10 uur met MH131 naar Nieuw Zeeland zou vliegen.
Tot en met de spa ging het redelijk volgens plan, maar vervolgens bleek mijn vlucht verschoven te zijn naar de volgende ochtend 8 uur en was Malaysia Airlines telefonisch onbereikbaar. Het was daar een chaos omdat er de afgelopen dagen steeds vluchten gecanceld werden. Niet vanwege weersomstandigheden maar om redenen die niet prijs werden gegeven. Ik vrees dat de maatschappij op het randje van de afgrond staat.
Dan toch maar naar het vliegveld, alwaar ik en de medepassagiers na heel veel gedoe en een busrit van een uur, rond 11 uur 's avonds aankwamen in het Marriott Hotel in Putrajaya voor een hele korte nacht op kosten van Malaysia Airlines. Omdat er de hele nacht bussen met gestrande MH-passagiers werden aangevoerd was het erg onrustig op de gangen waardoor ik uiteindelijk maar 2,5 uur geslapen heb.

De volgende ochtend werden we om 6 uur opgehaald en omdat het een dik uur rijden was, kwamen we veel te laat aan bij het vliegveld. Nu moesten we als gekken rennen om onze bagage in te checken en via meerdere veiligheidscontroles, paspoortcontrole, treintjes, loopbanden en noem maar op, in vliegende haast naar de gate om op tijd te kunnnen boarden. Maar omdat niet iedereen daar in geslaagd was vertrok het vliegtuig toch alsnog weer een uur later.

Het voordeel van de vertraging was wel dat we nu overdag vlogen en je alles goed kon zien. Ik weet nu dat Australië echt voor een heel groot deel uit woestijn bestaat, onherbergzaam en haast onbewoond. Ik heb Ayers Rock vanuit de lucht gezien!
Helaas verloor ik nu natuurlijk wel mijn dag in Auckland. Toen ik om een uur of half 2 eindelijk bij mijn AirBnB aankwam - thuis bij een kortaangebonden, sjacherijnige man - ben ik meteen gaan slapen.

Dat No Jet Lag spul doet wonderen! Ik werd om half 9 fris en fruitig wakker, ben gaan ontbijten en toen op mijn gemakje naar het busstation.
Met een Intercity bus ben ik vandaag in 4,5 uur noordwaarts gereisd naar Paihia, een plaatsje aan de wonderschone Bay of Islands. De weg erheen was prachtig en voerde voor een deel langs de kust.
Het is hier heel weelderig begroeid met een enorme varieteit aan bomen, bloemen, planten en huizenhoge varens en de kust biedt af en toe schitterende panorama's. Je rijdt langs plaatsen met namen als Whangarei (spreek uit Fangarie) en Kawa Kawa. Dat klinkt exotischer dan het eruit ziet; de plaatsjes zijn allemaal heel westers en aangeharkt hoewel Kawa Kawa meer doet denken aan zo'n Wild West stadje uit de Lucky Luke. (Ik bedenk me opeens dat we dat altijd uitspraken als 'lukkieluuk'; niemand die daar over viel of probeerde het op zijn Engels uit te spreken.)

Paihia is mooi gelegen. Er zijn een paar zandstranden, omgeven door rotsen, en landinwaarts bos. De baai voor je neus ligt bezaaid met eilandjes en daartussen dobberen zeilbootjes glinsterend in de zon.
De temperatuur is aangenaam; een graad of 20, briesje, half bewolkt. Niet te warm, niet te koud.

Vannacht slaap ik in het Pickled Parrot's Backpackers hostel in Paihia.
Het is lang geleden sinds ik me onder backpackers begeven heb. De meesten zijn een kwart eeuw jonger dan ik, maar er zitten ook oudere mensen tussen; veelal bejaarde echtparen. En wat er verder veranderd is, is dat iedereen nu op zijn telefoon zit te staren. Vroeger zaten backpackers in zo'n lodge vaak in dagboekjes te schrijven of boeken te lezen. Het is wel nog steeds heel gezellig kwa sfeer; je hebt een gezamenlijk terras en een gezamenlijk zitgedeelte met keuken waar je zelf iets kunt koken, en heel veel mensen reizen alleen.

Ik ga proberen te slapen door al het gekwetter heen. Morgen word ik om 8 uur in vol ornaat opgepikt bij het Waterfront, een kwartier lopen hiervandaan. Dan ga ik 3 dagen, 2 nachten met een boot varen op de Bay of Islands.


  • 14 December 2015 - 10:55

    Barbara:

    Leuk om zo je avonturen te lezen. Meneer Hissel zou genoten hebben van je ontberingen, want dat is tenslotte pas echt reizen! ;-). Je foto's op FB zien er prachtig uit. En straks op de boot valt er ongetwijfeld weinig op telefoons te kijken, dus dat komt vast helemaal goed. Heel veel plezier op de boot. Hier is het grauw en grijs en een graad of 8, dus je mist werkelijk helemaal NIETS!
    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Paihia

Susanne

Actief sinds 12 Juli 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 60967

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 13 Januari 2016

Nieuw Zeeland

27 Juni 2009 - 03 Augustus 2009

Thailand en verder

04 September 2006 - 02 Februari 2007

nepal-tibet-thailand-laos-cambodja-burma

Landen bezocht: