Even snel - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu Even snel - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu

Even snel

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

20 Juli 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Ik zit hier in het meest sinistere cybercafe dat ik ooit heb gezien, in het vieste, engste winkelcentrum dat ik ooit heb gezien in de lelijkste stad waar ik ooit ben geweest. De gordijnen zijn dicht en hangen scheef met gaten erin, alles is vies, de helft van de winkels in dit winkelcentrum staat leeg, er zitten gaten in de muren, de roltrappen doen het niet en zijn bedekt met een laag aangekoekt vuil en de liften zijn ook kapot. De stad Sandakan bestaat uit een paar straten met vervallen betonnen huizenblokken, waarvan de gevels vervallen en vies zijn. Het is allemaal onbeschrijfelijk lelijk, grijs en ghetto-achtig.
Maar hier moesten we door om de rest van de trip te kunnen regelen. Dat heeft heel wat moeite gekost want alles is hier al maanden van tevoren volgeboekt, maar het is gelukt: zometeen vertrekken we voor een 2/3-daags verblijf in de jungle rond de Kinabatangan rivier, waar we een aantal safari's per boot zullen doen en een paar jungletreks, op zoek naar neusapen, wilde olifanten, orang oetans, krokodillen en natuurlijk bloedzuigers.
Een voorbroefje van de jungle heb ik al gehad in Kuching, waar ik een dag naar het Bako national park ben geweest. Een schitterend gebied waar je alleen met een bootje kunt komen. Ik ging erheen met twee Nederlandse meiden, Aicha had geen zin en bleef de hele dag in het hotel waar ze een paar speelkameraadjes had gevonden. In het Bako hebben we een paar flink pittige wandelingen over rotsen en door jungle gemaakt, naar een mooi strandje en een hoge klif met uitzicht. Het landschap was prachtig, helaas hebben we geen wildlife gespot, afgezien van een paar apen.
Na Kuching zijn we in twee stappen (via Kota Kinabalu) naar deze stad gevlogen. Over land kun je bijna niet reizen hier, je moet haast alles vliegen.
Nadat het allemaal vrij hopeloos leek, ben ik vanmorgen vroeg op pad gegaan en heb toch nog van alles weten te regelen. Ben blij hiermee! Woensdag, na onze safari, worden we gedropt bij een jungle resort met zwembad, vlak naast een orang oetan opvangcentrum. Daar blijven we twee dagen. Vrijdagmorgen worden we daar opgepikt om naar een zeeschildpaddeneiland te gaan. 's Middags kunnen we daar snorkelen en 's avonds mogen we toekijken hoe de schildpadden aan land komen om eieren te leggen, waarna we mogen helpen de eitjes in veiligheid te brengen en vervolgens de schildpadjes uit reeds uitgekomen eieren terug te brengen naar zee.
Zaterdag wacht ons een lange busreis naar Semporna, waar we naar een eilandresort op palen boven het water gebracht worden per boot. Ik hoop daar in 2 dagen 7 duiken te maken (inclusief nachtduiken en vroege ochtendduiken). Aicha zal waarschijnlijk alleen snorkelen, maar ze hebben daar ook een speciaal zeeaquarium vol met vissen.
Ik verheug me op de komende week!

Liefs,
Susanne

• 20 Juli 2009 - 09:37

Dop:

He yak, das ff afzien dus. Maar waarschijnlijk terwijl ik dit typ, zijn jullie al weer op weg naar/met de zoveelste nare ;-) trip die jullie daar maken!

Ben zeer benieuwd naar de foto's, geniet er maar weer van (hier nog steeds aardig wat regen, al hebben E en ik gister lekker gewandeld, tussendoor bij regenbuien geschuild onder 'voordeuren' en zelfs nog op een terrasje een kop koffie kunnen doen onder de luifel :-)). Gaan jullie ook nog naar dat opvangcentrum met die orang oetans? Wat een vreemde naam om op te schrijven trouwens.

Veel liefs, Dop

• 20 Juli 2009 - 14:59

Caren:

Hoi Susanne, Ik zie al dat jullie het vrezelijk hebben. Volgende keer gewoon niet meer gaan, dat wil je toch niet zo'n armoede!!!! (LOL). Ik zag net dat Aicha ook een reisverslag bijhoudt. Wat bijzonder, vind ik zo gaaf. Ik heb op haar verslag gereageerd. Ik wilde je vragen of jullie nog terugkeren naar Thailand? Ik zal in een prive mail vertellen waarom ik dat wil weten.
    Geniet lekker, ...... dikke kus. Caren

• 21 Juli 2009 - 06:03

Ria:

Vandaag dus op safari. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal zien. Ik heb maar even de atlas erbij gepakt om te zien waar jullie rondzwerven.
    Dat schildpaddeneiland zal wel heel boeiend zijn. Niet stiekem van de eitjes snoepen he! Het is geen Pasen!
    Ik heb je geprobeerd te bellen. Lukt niet. SMS wel gekregen?
    Fijne dagen.