Yoga Thailand (met prijsvraag!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu Yoga Thailand (met prijsvraag!) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Susanne Bulten - WaarBenJij.nu

Yoga Thailand (met prijsvraag!)

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

19 December 2006 | Thailand, Bangkok

We zitten sinds eergisteren in het yoga centrum op Koh Samui. Koh Samui is niet een eiland waar ik normaal heen zou gaan. Ik was er voor het laatst in 1988, toen was het middelmatig toeristisch, zeg maar zoals Koh Chang nu. Met een bestrate weg waar veel winkeltjes en horecagelegenheden langs zijn, maar nog een heel relaxte rustige sfeer en grote stukken natuur tussen de resorts in. Tegenwoordig is Samui echter een soort ringvormige metropool in mijn ogen; langs de ringweg is het helemaal volgebouwd. De stranden zijn ook een non-stop aaneenschakeling van resorts. Wij zitten gelukkig op een rustige plek in het noorden van het eiland. Ook in het zuiden, buiten de ringweg, zijn nog rustige plaatsen te vinden.

We hebben hier een leuke, ruime bungalow met fan (maar die heb ik nog niet aan gehad) en een permanente draadloze internetverbinding. Het ligt rustig en aan zee, maar bij vloed is het strand bijna helemaal weg. Het is aan deze kant van de Thaise kust nu regentijd; we hebben nauwelijks regen, maar het is de hele tijd bewolkt en omdat de wind uit het noorden komt, beuken de golven hard tegen het strand. Reden voor mij om meteen te roepen: oh, dan gaan we toch gewoon eerder weg! Maar Aicha zei: "Mama, ga toch niet steeds wisselen! We kunnen toch wel ergens blijven ook als het niet perfect is! Ik vind het niet erg dat het zulk weer is." Wat kunnen kinderen toch wijs zijn he...
Na het vrije leven van drie en halve maand is het even wennen om weer iets te 'moeten'. Vaste dagindeling, iets moeten doen waar je moe van wordt en wat moeite kost. Ergens moeten blijven terwijl het weer niet optimaal is - de afgelopen maanden ging ik overal weg zodra het even niet beviel en heb echt alleen maar gedaan waar ik zin in had.

In Bangkok heb ik allerlei kleding aangeschaft voor de yoga dus ik zie er nu noodgedwonen uit als een yoga backpacker, met van die strakke mouwloze hemdjes en nonchalante afhangende broeken en shorts, je kent dat wel. Ware het niet dat die yoga mensen hier allemaal heel slank tot tanig zijn en grotendeels ook vegetariër (dat zie je aan hun glansloze huid). Geavanceerde yoga beoefenaars zijn behalve aan hun perfecte lichaam ook te herkennen aan een totale gelijkmatigheid van humeur (niemand verheft zijn stem, iedereen lijkt altijd happy en senang en vooral heel rustig) en een totale absentie van sexuele uitstraling, ongeacht hun perfecte lichamen. Ik zal nooit zoals hun worden.
De meeste mensen hier zijn professionals in mijn ogen. Ik heb in Nl. een halfjaartje Ashtanga yoga gedaan op beginnersnivo (in dat klasje kon ik nog aardig meekomen) en nu word ik na een pauze van een halfjaar in het diepe gegooid. Pfff, wat is het zwaar! Al die tanige, lenige mensen buigen zichzelf in de meest onmogelijke poses en drukken zich dan desgewenst met een pink op van de grond, terwijl ik met de meest simpele houdingen nog de grootste moeite heb en mezelf met twéé armen nog niet kan opdrukken. Na deze pauze van ruim 5 maanden ben ik weer helemaal verslapt.
Kortom, ik ben heel slecht en iedereen is heel goed. Maar ik kan er wel om lachen. Na je 40e leer je toch jezelf te accepteren zoals je bent he... Dan maar cellulitis en paparmpjes. Maar mijn geworstel op de yogavloer schijnt volgens de kenners niet te komen door mijn inadequate lichaam als wel omdat ik een groot ego heb :-p
Geweldig, lang leve mijn grote ego!!!! Maar ik heb hopelijk nog wel sexuele uitstraling en ik verhef in ieder geval wel mijn stem.
Maar ik moet zeggen, iedereen is heel aardig hier, begin er een beetje in te komen. Sinds gisteren is er ook een jongetje van 10 uit Duitsland, die vloeiend Engels spreekt. Aicha heeft nog niet met hem gespeeld.

Heb vandaag het rijk alleen; Aïcha is vrijwilligerswerk aan het doen bij een opvangcentrum voor zwerfhonden en -katten aan de andere kant van het eiland. Ze is er niet meer weg te slaan! We zijn er gisteren geweest, het grootste deel van de dag. Eerst gingen we de poezen eten geven. Er waren er een stuk of 40, ze zaten met zijn allen in een afgesloten gedeelte, groot genoeg voor ze, met kussens en mandjes om op te liggen, en een grote tuin erbij met krabbomen. Zodra we binnenkwamen begonnen ze allemaal om ons heen te miauwen en kopjes te geven. Nadat we alle bakjes hadden uitgespoeld en eten hadden gegeven werden ze wat rustiger en kwamen een voor een bij ons om geaaid te worden. Daarna ben ik met een geleende brommer gaan lunchen terwijl Aicha zich over een pas aangekomen puppy (die ze de naam Piepje heeft gegeven) ontfermde.
Vanmorgen om 11 uur is ze in haar eentje vertrokken met een taxi (zonder mij). Ongetwijfeld zit ze nu weer bij Piepje, ik hoop dat de andere hondjes ondertussen niet verhongeren...
Ze is gewapend met een mobiele telefoon en moet bellen wanneer ze weer opgehaald wil worden, maar ik vrees dat dat niet gaat gebeuren. Als het aan haar ligt, slaapt ze waarschijnlijk in het hok bij Piepje!
Ik vertrek nu naar het eetgedeelte, aan zee gelegen, voor een (vegetarische!) lunch.

Oh ja, nog een prijsvraag. Eergisteren hadden Aïcha en ik geen zin in vegetarisch eten. We hadden een advertentie gelezen van een gerenommeerd Italiaans restaurant. We hebben naar dat restaurant gebeld en werden toen bij onze bungalow opgehaald met een van. Het was ongeveer 15 minuten rijden, toen kwamen we bij een sjiek resort. Een dame in een zijden sarong liep voor ons uit tussen de naar jasmijn geurende tuinen en fancy bungalows door naar het restaurant. Een rij obers boog voor ons en schoof onze stoel naar achteren. Daarna namen ze op een rijtje plaats om onze verrichtingen van een afstand in de gaten te houden. Aïcha en ik zaten te kaarten en zodra we een kaart op de grond lieten vallen, schoot er een ober toe om de kaart voor ons op te rapen.
We kregen eerst een mand vol met vier verschillende soorten Italiaanse broodjes, van foccaccia met olijven tot bruschetta, begeleid door drie soorten smeersels; tapenade, tomaten/basilicum en artisjoksmeersel. Allemaal zeer goed.
Daarna kreeg ik een pastaspecialiteit van het huis, met een saus van o.a. tomaten en artisjok en mozzarella. Aïcha kreeg huisgemaakte gnocchi met saus. Na afloop kreeg ik een pot thee met eigengebakken koekjes erbij. Als drinken hadden we wijn, mineraalwater en fanta. Na afloop werden we door de van weer thuisgebracht.

Hoeveel zal deze decadente uitspatting gekost hebben? Wie er het dichtste bij zit wint na onze thuiskomst een door mij gekookte pastamaaltijd bij ons thuis.
Inzendingen mogelijk tot 1 januari.

  • 19 December 2006 - 10:51

    Scar:

    omgerekend denk ik dat je zo'n € 7,73 kwijt bent geweest. Fantastisch zo'n uitspatting trouwens....

  • 19 December 2006 - 13:19

    Evonne:

    Ik denk dat je ongeveer 400 baht kwijt was, ongeveer €8,50 dus.

    Bedankt voor je mail trouwens, ik ga 'm snel beantwoorden!

    Liefs,

    Evonne

  • 19 December 2006 - 14:09

    Susanne:

    Haha, jullie zetten lekker laag in. Inderdaad, je kunt goedkoop eten in Thailand, maar let wel, het gaat hier wel om een gerenommeerde topitaliaan; geen gewoon restaurant. Ik wil één hint geven; de wijn is hier net zo duur als in Europa en ik had één glas.

  • 19 December 2006 - 16:18

    Dop:

    Lachen zeg, dat Italiaans eten.. nou zeg een 5 euries voor de wijn en dan de rest, Aïcha niet aan de wijn neem ik aan en ik gok een euri of 25 in totaal, voor Thaise begrippen toch wel erg prijzig misschien? Of toch niet wanneer je op chique gaat? Heb me er nog niet in verdiept ;-)

    En wat gaaf dat Aïcha zich heeft opgeworpen als vrijwilligster bij die dieren.. ik zie het helemaal voor me. Ik zou dat ook zo kunnen doen, smelt bij zielige hondjes/katjes enz. Over katten gesproken, nog iets heel gaafs meegemaakt! Misschien vindt Aïcha dat ook wel lachen! Emiel en ik gingen een wandelingetje maken na het eten savonds. En toen zag ik een kat in een raam voor het gordijn zitten, ik er naar toe en contact proberen te maken. En ja hoor, kat reageert. Ik dacht, shit, die is bang voor me want hij liep naar de opening van het gordijn. Gaat ie met z'n kop tegen het raam aanhangen. Emiel zag dat er een gaatje in het raam zat! Ik denk van een halve cm. Dus die kat is gewend dat ie geaaid wordt door dat 'piep'gaatje.. kon net het neusje van um aanraken, zo ontzettend lief. kwas niet weg te slaan van dat raam! Ik zit nog met een big smile op mn gezicht als ik er aan denk :-)!

    Dames, enjoy maar weer, buigen en strekken Susanne en hopelijk tot in Thailand in februari! Wil er nu nog niet aan denken, want onze holiday moet deze week nog beginnen en dan zijn we al weer aan het eind ervan..

    XXX Dop

  • 19 December 2006 - 17:06

    BB:

    Niets!!

  • 19 December 2006 - 18:19

    Han:

    Haha, gaaf zo'n prijsvraag. Tjonge jonge wat veel reacties plotsklaps :))
    Ok, Google says 40 Bath is 1 euro. En 1 glas wijn kost hier toch 3 euri?
    Nou, dan moet het wel 589, 35 bath zijn geweest.
    Tot Skypens!

  • 21 December 2006 - 18:58

    Maria:

    Hé hallo,

    Geen idee zeg, je hebt het over een decadente uitspatting. Bij mij komt dan de vraag op, eten daar normaliter alleen westerse mensen (zoals je weleens beschrijft te grote westerse mannen met thaise schonen). Ik denk ook echt niet meer dan 20 euro.
    Succes met de yoga, ik wil ook....!

    Liefs, Maria

  • 29 December 2006 - 13:03

    Machteld:

    Ha Suus,

    Gelukkig praat je nog steeds met luide stem (altijd leuk met jou intieme gesprekken voeren in een klein restaurant)ben je nog niet zo eng dun, en ook nog niet zo akelig evenwichtig. Want dat is zo ontzettend saai ("ja, saai hoor" zouden mijn kids zeggen!).
    Ik ben een enorme inhaalslag aan het maken en zit al zeker twee uur achter de pc jou reisboek te lezen! Heb zelfs een uitdraai gemaakt van de landkaarten....Mijn huiswerk gedaan en nu krijg ik een beetje door waar je allemaal uithangt samen met Aicha.
    Aicha kan dadelijk zo bij Artis gaan werken!
    Ik mail je zo nog even prive. Heerlijk al die avonturen van jullie! liefs Machteld

  • 29 December 2006 - 13:04

    Machteld:

    O ja, uhmm ... geeen idee: 11 euro dan maar?!
    Leek me wel een erg lekkere maaltijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 12 Juli 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 60934

Voorgaande reizen:

09 December 2015 - 13 Januari 2016

Nieuw Zeeland

27 Juni 2009 - 03 Augustus 2009

Thailand en verder

04 September 2006 - 02 Februari 2007

nepal-tibet-thailand-laos-cambodja-burma

Landen bezocht: